AFGANİSTAN KIZLARI OKUMAKTAN MEN ETTİ.
Afgan hükümetinin kızlara ilim kapısını kapatması din harici bir uygulamadır. Hadisin ilimle ilgili ifadesi şöyledir: طلب العلم فریضة علی كل مسلم وواضع العلم عند غیر اھلڒ كمقلد الحنازیر الجوھر و الۆلۆ و الذھب. “ ilim öğrenmek, öğretmek erkek ve kadına farzdır”. Bundan dolayı erkekleri okutmak farz olduğu gibi kızları hatta kadınları da okutmak bütün Müslümanlara farz niteliğindedir. Farzı terk etmek büyük vebal ve suç olduğu gibi ilmi terk etmek de vebal ve suçtur. Fakat ilim öğrenmeden önce itikadı, ahlaki sıfatları öğretmek, yaşatmak farzdır, imana dayalı ahlak, iffet ve akide öğrenmeden sadece müspet ilimleri (okullarda okutulan ilimler) okumanın fayda nispeti eksiktir. Mezkûr hadisin ifade ettiği gibi ilmi ehli olmayan akidesiz, inançsız, iffetsiz, ahlak fukarası kişiye öğretmek, domuzların boynuna cevher, lu’lu ve altın takmak gibidir.
Binaenaleyh şimdi Afganistan'da kız çocukları okumaktan men etmek hatadır, İslami değildir, keza diğer ülkelerde karma okuma, okutma inanç, ahlak ve edep dışıdır. Doğru olan karma değil kızlar ile erkekleri ayrı okutmak hatta kızların hocaları bayan, erkeklerin hocaları erkek olmak şartıyla caizdir. Bugün okullarda karma okumanın ahlaki yozlaşmaya sebep olduğu, iffet, edep temeline dinamit konulduğu açıktır. Keza karma okumanın karakteri de düşük, başarı oranı eksiktir. Bundan dolayı fıkhı kaynaklara dayanarak derim ki, Afganistan'ın kız çocukları ayrı okullarda okumaları diğer ülkelerin de karma sistemini değiştirmeleri lazımdır. En isabetli ve İslam’a, hatta insanlığa yakışır sistem ayrı okuma sistemidir.
Dipnotlar:
1. Kitabu'l-Fıkh âlâ Mezâbili'l Erbaa 1/192. Sâbûnî, Tefsirû Ayât'il-Ahkâm, II/381.
2. el-Merginânî, el-Hidâye, IV/84.
3. Suyûtî, el-Eşbah ven-Nezâir, s. 94
4. Ali Haydar, Dürerü'l-Hakkâm Şerhu Mecelletü'l-Ahkâm, Muk. 22. Md. nin şerhi.