<div>YKS'nin sona ermesiyle birlikte öğrenciler için yeni bir dönemin kapıları da aralanmış oldu. Öğrenciler sınavın nihayete ermesiyle birlikte bu yıl ki <strong>en büyük dertlerinden</strong> kurtulacaklarını düşünürken, aslında farklı bir psikolojik süreç başlamaktadır. Çünkü insan zihni uzun süre odaklandığı bir hedef ortadan kalktığında kısa süreli bir <strong>boşluk hissi</strong> yaşayabilir.</div> <div>Sıkı sıkıya bağlı kalınan rutinler sonrası normal hayata dönüşler bazen zor ve zahmetli olabilmektedir. Aylar boyunca ders programlarıyla, deneme sınavlarıyla, eksik konularla ve hedeflerle yaşayan gençler, bir sabah uyandıklarında artık çözmeleri gereken bir paragraf testi ya da yetiştirmeleri gereken bir konu olmadığını fark ederler. Bu durum bazı öğrencilerde büyük bir rahatlama oluştururken, bazı öğrencilerde ise çoğu zaman anlamsızlık ve boşluk hislerine yol açabilir.</div> <div>Öncelikle öğrencilerin sınav sonrasında kendileriyle baş başa kaldıklarında şu soruyu kendilerine yöneltmesi çok önemli olacaktır.</div> <div><strong>"Ben bu sınav için elimden gelen her şeyi yeterince yaptım mı?"</strong></div> <div>Çünkü artık sınav sona ermiş, sorular çözülmüş ve kodlamalar yapılmıştır. Bu günden sonra değiştirilebilecek olan sınav değil, <strong>sınava yüklenen anlam</strong> olacaktır. Sürekli olarak soruları düşünmek, cevap anahtarlarını tekrar tekrar kontrol etmek ve geçmişte kalan birkaç soruya zihinsel olarak takılı kalmak bireye hiçbir fayda sağlamayacaktır. Aksine kaygıyı artıracak ve sonuç açıklanana kadar olan süreci daha yorucu ve stresli hale getirecektir.</div> <div>Bu noktada ailelere de önemli görevler düşmektedir. Bazı anne-babalar iyi niyetle, çocuklarını konuşturmak ve onların rahatlamalarını sağlamak amacıyla çocuklarına sürekli olarak sınava dair bazı sorular sorarlar:</div> <div><strong>"Arkadaşların ya da akrabaların çocukları nasıl yaptı acaba?"</strong></div> <div><strong>"Şu sorunun cevabını ne yapmıştın?"</strong></div> <div><strong>"Kaç net bekliyorsun?"</strong></div> <div>Oysa bu sorular çoğu zaman öğrencinin zihnindeki baskıyı artırmaktan başka bir işe yaramamaktadır. Gençlerin bu süreçte en çok ihtiyaç duyduğu şey sorgulanmak değil, anlaşılmak ve desteklenmektir. Sınavdan sonra öğrencilerin yaşayabileceği bir diğer duygu ise <strong>karşılaştırma tuzağıdır</strong>. Sosyal medyada veya arkadaş ortamlarında yapılan net hesapları, başarı tahminleri ve yorumlar öğrencilerin moralini <strong>olumsuz yönde</strong> etkileyebilir. Unutulmamalıdır ki her öğrencinin sınav deneyimi farklıdır. Sınava iyi bir şekilde hazırlanan bir öğrenci, sınav sürecini etkin yürütemezse maalesef arzuladığı sonuca erişemeyebilir.</div> <div>Sonuçların açıklanacağı güne kadar geçen süreyi bir bekleme odası gibi görmek yerine, kişinin kendisiyle yeniden buluşma fırsatı olarak değerlendirmesi daha sağlıklıdır. Her fırsatta sınavdan sonra yapmak üzere kenara koyduğunuz ne kadar etkinlik ve program varsa onların yapmanın artık zamanı gelmiştir. <strong>Uzun zamandır ertelenen hobileri yerine getirmek, aileyle keyifli zamanlar geçirmek, arkadaşlarla yapılan uzun sohbetler ve fiziksel aktiviteler</strong> bu dönemin ruhsal yükünü hafifletebilir.</div> <div>Sonuçlar açıklandıktan sonra ise tercih süreci başlayacaktır. Tercih dönemi yalnızca puanların ve sıralamaların konuşulduğu teknik bir süreç değildir. Aynı zamanda kişinin gelecekte nasıl bir yaşam sürmek istediğini düşünmesi gereken önemli bir karar aşamasıdır. Bu nedenle tercih yapılırken sadece bölümün popülerliği ya da çevrenin beklentileri değil; öğrencinin ilgi alanları, yetenekleri, kişilik özellikleri ve yaşam hedefleri de dikkate alınmalıdır. <strong>Öğrenci istemediği bir bölümü ya da üniversiteyi asla tercih listesine almamalıdır</strong>.</div> <div>Hayatın tek bir sınav sonucundan ibaret olmadığı gerçeğini de unutmamakta fayda vardır. Evet, YKS öğrenci ve aileler için önemli bir dönemeçtir; ancak bireyin değerini belirleyen şey sadece bir sınavdaki performansı değildir. Başarı bazen hedefe ulaşabilmek, bazen de yol boyunca kazanılan deneyimlerle büyüyebilmektir.</div> <div>Bugün birçok genç sonuçların ne olacağını büyük bir heyecanla merak ediyor. Bu merakın içinde umut da var, kaygı da var, stres de var. <strong>Ancak unutulmamalıdır ki sınav bittiğinde sadece sorular geride kalmaz; aynı zamanda verilen emek, gösterilen sabır ve kazanılan mücadele gücü de kişinin karakterine yerleşir</strong>. Şimdi yapılması gereken şey, geçmişte kalan soruların değil, önümüzde açılacak yeni yolların üzerine düşünmektir. Çünkü size sunulan hayat, sınav salonunun kapısından çıktıktan sonra da bütün ihtişamıyla sizi bekliyor olacak.</div> <div>Sevgili gençler, değerli öğrenciler;</div> <div>Çok çalıştınız ve çok yoruldunuz, aylarca hatta yıllarca bu sınav için emek verdiniz. Tüm gençlerin hayalini kurduğu bölüm ve üniversitelere yerleşmelerini temenni ederim. İyi tatiller.</div> <div> </div>